تبلیغات

تاریخچه پل سفید اهواز و حقایق خواندنی در مورد این پل قدیمی

تاریخچه پل سفید اهواز و حقایق خواندنی در مورد این پل قدیمی

تا قبل از ایجاد پل کابلی اهواز (پل هشتم) پل سفید اهواز یا پل معلق نماد شهر اهواز بود و یکی از قدیمی ترین پل های مدرن ایران محسوب می شود و عبور و مرور را بین دو بخش شهر اسان می کرد. پل معلق اهواز توسط شرکتی سوئیسی در سال 1315 بنا شد و هزینه احداث آن در حدود 5 میلیون تومان بوده است.

مشخصات پل سفید اهواز:

– طول این پل زیبا حدود 501 متر
– عرض آن 9.8 متر
– سه دهانه میانی 49 متر
– دو دهانه 130، 136 متر
– دو قوص بتنی 12 و 20 متر
– ضخامت 8 ستون 56.2 متر
– ارتفاع از سطح آب 13 متر

ساختار پل سفید اهواز:

در اولین نگاه به این پل متوجه رنگ سفید این پل می شود که آن را به عروس شهر تشبیه می کنند. این پل فلزی است و 501 متر طول دارد و عرض آن 9.8 است. در دو طرف این پل مسیر پیاده رو در نظر گرفته شده است و اتومبیل ها از سمت شرق به غرب آن تردید می کنند و مسیر آن یک طرفه است.

دهانه یا قوس بزرگ پل 136 و 130 متر طول دارند و سه دهانه میانی آن 49 متر و دو دهانه کناری به طول 12 و 20 متر نیز در کنار آنها قرار گرفته است. این پل بر روی پایه بتنی قرار گرفته و تمام قطعات پل با پی و مهره به هم وصل هستند.

تاریخچه پل سفید اهواز و حقایق خواندنی در مورد این پل قدیمی تاریخچه پل سفید اهواز:

پل سفید اهواز، پل هلالی یا پل معلق نام یکی از پل های شهر اهواز که تا چند وقت پیش نماد شهر اهواز بود. این پل زیبا در سال 1315 بر روی رودخانه کارون ساخته شده که دارای دو قوس فلزی 12 و 20 متری است.

مهندسی آلمانی به اتفاق همسر مهندسش شروع به ساختن ساختمان این پل کرد و کار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالی‌ها با موفقیت پیش برد، ولی انگلیسی‌های حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتی که در اختیار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقیلی که با آن هلالی اول را بالا کشیده و مهار کرده بود، پس گرفتند که این عمل انگلیسی‌ها باعث دق کردن و مرگ مهندس آلمانی، سازنده پل شد؛ ولی بعد از چندی، سرانجام زن مهندس آلمانی با ابتدایی‌ترین وسایل ممکن آن زمان و بکار گرفتن چند دوبه بجای جرثقیل، هلالی دوم را بر اسکلت پل سوار کرد و ساختمان آنرا بپایان رسانید و پل را آماده تحویل و بهره‌برداری کرد.[

آزمایش پل چهار ساعت و نیم به درازا کشید و سرانجام ده و نیم روز در ۳۰ شهریور ۱۳۱۵ با بیش از هفت ماه تأخیر با ضمانت بیست و چهارماهه و عمر مفید پنجاه ساله به ناحیه راه‌آهن جنوب تحویل داده شد. سپس در تاریخ پانزده آبانماه ۱۳۱۵ افتتاح و با رعایت اینکه:

۱-در موقع عبور، بیش از یک ماشین روی پل در حرکت نباشد.
۲-چند درشکه پشت سرهم روی پل در حرکت نباشد.
۳-سرعت حداکثر اتومبیل روی پل ۵ کیلومتر در ساعت باشد.
و بنابراین ارتباط عبور و مرور اهالی از شهر قدیم اهواز به شهر جدید آغاز شد.

تاریخچه پل سفید اهواز و حقایق خواندنی در مورد این پل قدیمی کاربرد پل سفید و اهمیت آن در اهواز:

اهواز دو بخش شرقی و غربی دارد؛ مرکز شهر، بافت قدیمی و بیشتر کارخانه‌ها و اداره‌ های وابسته به نفت و فولاد در بخش شرقی واقع شده اند و بخش غربی بیشتر شامل مناطق مسکونی می شود. پل معلق عامل اتصال این دو بخش به یکدیگر است و امتداد خیابان طالقانی و میدان شهدا در شرق شهر را به امانیه، فلکه فرمانداری و بیمارستان رازی در غرب رودخانه کارون متصل می کند.

در گذشته عبور و مرور درشکه و وسایل نقلیه سبک، انسان و احشام و … از طریق این پل انجام می شد و امروزه عبور عابران و وسایل نقلیه به صورت یک طرفه بر روی آن صورت می گیرد.

حقایق جالب در مورد پل سفید اهواز:

پل سفید به دلیل رنگ سفیدش به این نام خوانده می شود؛ اما به واسطه وجود قوس ها آن را با عنوان پل هلالی نیز می شناسند و به سبب معلق بودنش به آن پل معلق نیز می گویند.

در گذشته بالا رفتن از هلال های پل یکی از تفریحات مردم به شمار می رفت.

پل هلالی یا سفید، قدیمی ترین پل هلالی فلزی خاورمیانه به شمار می رود.

در فهرست بزرگترین پل های معلق خاورمیانه، پل سفید در رده هشتم قرار دارد.

در میان شهرهای خاورمیانه، اهواز با ۱۰ پل بیشترین پل های منطقه را دارد. در این فهرست اصفهان با هشت پل، قاهره با هفت پل، بغداد با پنج پل، استانبول با چهار پل، امان پایتخت اردن با دو پل، آنکارا با پنج پل، بیروت با دو پل و صنعا با چهار پل در رده های بعدی قرار گرفته اند. اهواز به دلیل تعدد پل ها به شهر پل ها نیز معروف است.

آدرس پل سفید اهواز:

آدرس: اهواز، حدفاصل ميدان شهدا و خيابان فلسطين (اداره پست)

تاریخچه پل سفید اهواز و حقایق خواندنی در مورد این پل قدیمی ثبت پل سفید اهواز در آثار ملی ایران:

این اثر در تاریخ ۱۳۷۸/۰۸/۲۶ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

بازسازی پل سفید اهواز:

از آنجا که عمر مفید پل ۵۰ سال بود، سال ۱۳۸۹ عملیات مرمت پل معلق در دستور کار قرار گرفت. جوش‌کاری اتصالات و قطعه‌های فرسوده، بتن‌ریزی، کف‌سازی، سند بلاست، ساخت نرده و رنگ‌آمیزی پل از برنامه‌های سازمان زیباسازی شهرداری اهواز بود.

» همچنین ببینید :

معرفی مکان ها و جاذبه های گردشگری خوزستان

عکسهای زیبا از اهواز در شب

راهنمای سفر نوروزی به استان خوزستان و اهواز

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار